LOMBOK

15.12.2019

Glad tredje advent och hoppas ni alla som läser mår bra! Vi är nu inne på våra sista timmar i Lombok, som har varit en blandad kompott av pros and cons. Vi har nu hyrt scooter i tre dagar vilket är så befriande och skönt. Tycker det är fantastiskt att kunna ta del av landskap, befolkningen, infrastrukturen och djuren som lever fritt på vägarna genom att åka moped. Jag älskar känslan att låta fantasin flöda och stanna på platser som ser trevliga ut och tack gode gud för google maps... Jag förstår inte hur det gick till förr i tiden, utan internet, samtidigt blir jag så fascinerad över dem som reste jorden runt då.

Hursomhelst dagen började med att vi åkte till stranden Mawun och äntligen var det en riktigt linjerad och körbar väg dit. De senaste dagarna har infrastrukturen varit hemskt dålig och jag förstår att det finns mopedverkstäder överallt. Punktering är ett faktum på de här vägarna, vilket vi själva fick uppleva. Hela vägen till Mawun beach satt jag enbart och var tacksam över hur bra vi har det i Sverige, hur väl vår infrastruktur och vårt samhälle fungerar.  

Mawun Beach, var absolut en jättefin strand med turkost vatten. Första anblicken var allt top-notch men när vi kommer ut på stranden rusar tre män fram till oss och vill att vi ska ta "deras" solstolar. Det har varit extremt mycket sådant här på Lombok vilket är något som vi inte uppskattar. Mattias blev så förbannad och jag minns så väl hans ord "kan jag bara få välja min egna jävla solsäng, måste alla vara så fucking jobbiga här". Vi alla fyra kände likadant, det slutade med att vi la oss i skuggan utan några solstolar. I ungefär 10 min fick vi vara i fred sedan kom den ena försäljaren efter den andra. Droppen för oss var när en försäljare av sandaler satt och iakttog oss hela tiden. Ingen rolig upplevelse och det slutade med att vi åkte redan efter ca 40 min. 

Vi åkte vidare och planen var att vi skulle till stranden Selong Blanak, men vi stannade på Tampah Beach. På skylten ute vid vägen stod det "den renaste stranden på Lombok". Så var det kanske inte riktigt men det var en sjukt nice strand som vi stannade lite längre på. De var enbart vi och en turist till. Otroligt lugnt och inga försäljare på stranden. Från stranden såg vi även Jannis och Jons hus som håller på att byggas upp i Tampah Hills. Lite coolt att få se det i verkligheten. 

Matställena på Tampah Beach såg lite risky ut, så vid lunchtid åkte vi vidare till Selong Blanak. Wow wow wow, äntligen kom vi till en magsik strand, jag verkligen älskade sandstranden!! Dessutom var det härliga och roliga människor som direkt hade en skön stämning och atmosfär.Här var det mer turister och det var typ skönt att se lite människor igen. Vi började med att käka Mie Goreng som har blivit en indonesisk favorit, därefter trixade jag, Mattias och Oskar och sedan kom en local och frågade om han fick vara med, sedan kom en local till och därefter en svensk som joinade. Uppskattar människor som vågar komma fram och joina när man lattjar med bollen, fantastiskt roligt!

Vid 14.30 blev hela himlen svart och vi begav oss hemåt. När vi kom hem slängde vi oss i poolen och strax därefter började regnet falla. Det var så mysigt att sitta i poolen när regnet öste ner. Nu i eftermiddag har det åskat och det har nästan varit lite obehagligt emellanåt för det är rejäla blixtar och muller i det här kuperade landskapet.

Oj oj, nu blev det ett långt inlägg och jag har egentligen mer att berätta om Lombok, men det får jag skriva om en annan dag. Imorgon åker vi vidare till Uluwatu och vi har enbart tre dagar kvar med Sally och Mattias, våra bästa travel buddies. 

Kram kram! 

Sanna Johansson
2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång