MACHU PICCHU

05.03.2020

Machu Picchu - ett av världens sju nya underverk 

Vi har nu fått se ett av de sju nya underverken i världen. FETT! Två mycket bra dagar där vi i tisdags åkte tåg till byn där Machu Picchu ligger.

Vi hade en hel eftermiddag att strosa runt i Aguas Calientes och det var den finaste byn hittills i Peru (som ni också kan se på insta). Vi utforskade byn några timmar sedan gick vi till hotellet. Natten innan hade vi inte sovit mer än fyra timmar pga höjdsjukan som gör att vi inte kan sova. Cusco är beläget på 3385 meters höjd vilket resulterar i illamående och sömnbrist.

Hursomhelst fick vi bättre sömn inför Machu Picchu. Tack och lov. Den här byn låg endast på 2400 meters höjd så det var en märkbar skillnad när vi skulle sova. Gudomligt skönt! 04.45 gick vi upp för att vara redo till 06.00 då vi med buss skulle ta oss till Machu Picchu. Det var en dimmig morgon och molnen låg lågt. Kusligt slingrade bussen sig upp till entrén för Machu Picchu. Vår guide mötte upp oss och vi fick en köa en stund innan vi kom in.

Det var väldigt dimmigt fram till 09.30 så man såg inte jättemycket förutom en del lamor 🦙 Jag försökte mata dem med gräs men det tricket gick inte hem. Slutligen började det klarna upp mer och mer hela tiden. Vi gick bort till själva underverket och blev mäktigt imponerade. Herregud, jag blir så tagen av historia och det människor åstadkom förr i tiden. Det är galet att det är gjort förhand och att dem burit upp varenda sten i det stigande berget. Vilken upplevelse att se det här underverket. Helt klart topp 10 på resan. Vi spenderade fem timmar i Machu Picchu och vi hann verkligen se allt vi ville se.  Vid två gick tåg och buss tillbaka till Cusco. Fyra timmar resa och vi var helt utslagna när vi kom tillbaka på hotellet vid 19. Vi beställde roomservice och somnade snabbt. 

I vår grupp var det några svenskar med. Jag tyckte mig höra den småländska dialekten så jag frågade var dem kommer ifrån. Ursprungligen från Småland svarade dem. Jaha frågade jag, vart? När dem sedan sa Emmaboda som är min uppväxtort trodde jag inte mina öron. Herregud vilken skräll! Inte det man förväntar sig när man ska till Machu Picchu. Så himla kul!

Idag skulle vi egentligen åkt till Rainbow Mountain men våra kroppar var alldeles för utslitna efter gårdagen så vi tog ett beslut igårkväll att skippa Rainbow mountain. Vi skull gått upp vid 03 inatt för att åka dit. Vi var inte mentalt redo för det. 5000 meter när vi är höjdsjuka på 3385 meter, njaa inte en riktigt bra kombo med lite sömn och astma. Det fanns för många anledningar till att det inte skulle bli bra. Dessutom, det ända vi tänker och vill är att vara friska när vi kommer hem så att vi kan umgås med våra familjer och vänner oavbrutet❤️ Och imorgon går flyget hem. Hur galet är det!? Wow! ✨

Sanna Johansson
2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång