VULKANEN MOUNT BATUR

06.12.2019

Wow, wow, wow vilken upplevelse vi har fått vara med om idag! I morse ringde klockan 02.00 för att vid 02.30 bli upphämtade av vår alldeles egna chaufför Dewa. Han har kört runt oss alla dagar sedan vi kom och idag var det dags att bestiga vulkanen Mount Batur och vilken enastående upplevelse det blev!

Efter drygt en timme var vi framme vid parkeringen och vår nya guide som skulle leda oss upp för vulkanen mötte upp oss. Dewa hade fixat en egen guide till oss, vilket var skönt då de andra grupperna runt om kring oss var större. Med varsin ficklampa började den roliga och utmanande bergsstigningen vid 03.50 i morse. Till en början var det lugnt sedan stegvis ökade stigningen markant och vid vissa tillfällen sved det rejält i vaderna och benen. Trots mörker, svett och delvis skrikande ben så upplevde jag att det här två timmarna gick väldigt fort. Vi stannade bara runt tre-fyra gånger för återhämtning under de ca två vandringstimmarna. Det vackra med att vandra så tidigt var den stjärnklara himmeln. Galet fint!

Vi var uppe på toppen vid ca 05.30 och vi var bland de första som var där och det började ljusna successivt från det att vi kom upp. Vi satte oss på en bänk med otroligt vacker utsikt. Efter att ha svettats hela vägen upp, blev vi istället ordentligt kallt. Vi fick veva in oss i filtar eftersom temperaturskillnaderna var väldigt stora. Vi var ju trots allt uppe på 1717 m över vattenytan. Medan vi väntade på att soluppgången skulle bryta igenom, kom vår guide med frukost och värmande kaffe och te. Jag har aldrig i mitt liv njutit av en kopp te så mycket som jag gjorde idag. Hela skälen blev varm och det var 100% harmoni i den stunden.

Vi var över molnen och det var verkligen enastående vyer och så otroligt vackert. Idag var det inte heller så mycket turister så vi kunde verkligen njuta och slippa trängas och bara andas in frisk luft. Soluppgången var magisk och när det hade ljusnat ännu mer kom det jättemånga vilda apor från berget eftersom de vet att det alltid serveras frukost. De roffade ut sig både mackor, ägg, juice och vattenflaskor. En apa hoppade upp på min axel, men när han tappade bananen blev han arg så först bet han mig i huvudet sedan bet han mig i axeln. Det började inte blöda, men vi ser fortfarande vart han bet mig. Hursomhelst, jag mår bra och det var värt det. 

Hela upplevelsen och att bestiga en vulkan, se naturen, dess kraft och helande känsla är något unikt som jag kommer bära med mig resten av livet. Vi alla kände verkligen likadant. Idag känner vi bara stor tacksamhet till livet och att fått vara med om den här häftiga upplevelse. Om ni någon gång åker till Bali så är det här definitivt en must do! Vi betalade 350 kr och det inkluderade transport, inträde och frukost. Nu är vi rejält slitna och ska njuta av massage här på vårt Akasa, så himla skön fredag, för visst är det fredag idag!? 

Ha det fint! 

Sanna Johansson
2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång