ÄVENTYRAR I NYA ZEELAND

29.01.2020

Hej på er allesammans! Sedan sist jag skrev har vi varit på många minnesvärda och fantastiska äventyr. Vi har också lämnat underbara Australien som gett oss oförglömliga minnen i livet. Nu har vi tagit oss till Queenstown i Nya Zeeland och jag tror vi har hittat hem. 

Inflygningen till Queenstown var något utöver det vanliga. Det kändes som vingarna skulle gå i bergsväggarna men det var en otroligt vacker och lång inflygning som ni kan se på bilden.

Från ankomstterminalen tog vi oss till biluthyrningen och hämtade vår pärla som tar oss runt i Nya Zeeland. Vi åkte till Kinross Cottages där vi nu bor, helt galet vilket vackert ställe att bo och leva på. Vingårdar, berg och boulebanor ramar in vårt boende och jag har nog aldrig känt mig så lugn som här. Vi gick på vinprovning första kvällen och bokade turen till Milford Sound. SÅ, vad har vi gjort de senaste dagarna?

Milford Sound

I tisdags gick vi upp tidigt på morgonen för att åka på utflykt till Milford Sound (det motsvarar att köra sträckan Kalmar-Göteborg fram och tillbaka). Kanske inget man hade gjort hemma för att åka en båttur i två timmar. Men hallå! Det här var helt galet vackert och det kändes absolut inte som att vi åkte fyra timmar på morgonen och fyra timmar på eftermiddagen. Landskapet här är något utöver det vanliga som verkligen inte går att beskriva med ord. 

Tiden i bilen gick otroligt fort, det vackra landskapet sträckte sig hela vägen från Queenstown till Milford Sound, wow! Minnen för livet. När vi kom fram till Milford Sound öppnade en fjord upp sig och det var otroligt vackert och harmoniskt. Vi åkte ut i fjorden och fick se enastående vyer, fria sälar och delfiner och magiska vattenfall och bergsväggar.

Lake Moke

Säg något vi inte gör den här resan. Igår fick jag bestämma aktivitet och det stod hästridning i Lake Moke på schemat. Wow wow wow så härligt och fridfullt. Vilket ställe och återigen ett breathtaking ögonblick för hur vackert landskapet är. Det bor allt en liten lanttjej i mig. När vi kommer fram och går in till området där hästarna görs i ordning, ser jag en jättestor häst och jag säger till Oskar "du kommer säkert få den". Mycket riktigt fick han hästen Ben, den största i hela Moke. Jag fick Banana, en jätte jättefin häst som jag spanat in redan i hagen. Ibland har man tur. 

Jag är otroligt imponerad av Oskar som gjorde allt så himla bra. Guldstjärna till dig älskling, även om Ben var en olydig pojke som inte ville stanna ibland. Har en så rolig film när Oskar säger just de orden "olydig pojke" haha. Vad är bättre än att se landskapet från en hästrygg!? Jag vet faktiskt inte, det var så rogivande och härligt ögonblick på resan. 

Walter Peak Farm

Igår var som sagt en dag utöver det vanliga. Efter ridningen åkte vi in till Queenstown för att ta färjan över till Walter Peak farm. Något som jag länge drömt och längtat till. Varför undrar ni såklart? Till minne av vår underbara, smarta, roliga och vackra hund Molly har det här varit en dröm sedan dagen då hon somnade in. Att hitta en huntaway i Sverige är minimal eftersom det är en ikonisk nya zeeländsk vallhund. 

Jag var så förväntansfull och exalterad när vi gick på båten och 30 minuter senare när vi närmade oss bryggan, tror jag inte mina ögon ute på däck. Jag ser en kopia av Molly och det brister i hela mitt hjärta av värme, saknad och kärlek till den här hunden. Det är det lyckligaste ögonblicket på resan för det kändes som det var en hälsning från min älskade hund Molly som vi alla saknar varenda dag. 

Precis som vår Molly var den här hunden lika nyfiken, lojal och en riktig människoälskare. Jag satte mig på huk och huntaway-hunden Leo kom fram till mig. Wow, det finns inte ord som beskriver känslan (men uppenbarligen betydde det otroligt mycket för både igår på middagen och i skrivande stund sitter jag och gråter). 

Middagsbuffén på Walter Peak var något minnesvärt och wow vilket ställe, utsikten går inte att ta på. Sedan får vi se något som jag aldrig kommer glömma, en otrolig show med en bordercollie och huntaway som vallar in fåren. Det här är ett ögonblick som toppar på min lista för de bästa upplevelser på resan. Så känslosamt, starkt och vackert.

Sanna Johansson
2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång