RESANS JOBBIGASTE DAG, JAG LOVAR

25.02.2020

Okej nu ska ni får höra om vår absolut jobbigaste och sämsta dag på resan. Klockan ringde 05.30 imorse, tröttare än någonsin var vi tvungna att gå upp för att hinna äta frukost innan vi skulle ta oss till flygplatsen. Jetlaggen från Hawaii gjorde att vi inte somnade förrän efter 02 inatt vilket innebar att vi var väldigt trötta när väckarklockan ringde. Hursomhelst vi gick upp. Oskar såg ruggit sliten ut, men när jag såg mig själv i spegeln tänkte jag bara hjälp. Jaja, vi åt frukost, checkade ut och bokade en Uber.

Uberchauffören kom och han pratade bara spanska. Han började köra och jag tänkte direkt det här blir en hetsig körning till flygplatsen och mycket riktigt blev det så. Efter drygt 10 minuter tar det tvärstopp på "motorvägen", då gör han en ursväng på motorvägen och kör över refug och vägbana för att ta en annan väg till flygplatsen. Det tutas och korsas hejvilt och jag sitter skräckslagen i baksätet när bilen bakom tutar ordentligt när han försöker köra över till en annan fil. Ju längre vi kommer desto värre blir det, mer trafik, mer hetsigt och mer galenskap. Trafiken här är verkligen inte att leka med men vi kom fram i tid. 

När vi kom in på flygplatsen och ska checka in hos Viva air så är det lika komplicerat som all annan kontakt varit med dem, så vad hände? Jo, vi hade inte checkat in online inför den här resan och fick då betala en straffavgift på 600kr/pers för att dem skulle checka in oss och skriva ut boardingkortet. Hur sjukt är inte det!? Helt sinnessjukt enligt mig och jag tror min frustration och mitt kroppsspråk lyste rakt igenom vad jag tyckte om det.

Anledningen till att jag kände sådan frustration var att jag inte heller hade fått någon länk skickad till mig, utan ansvaret låg tydligen på oss att gå in på deras hemsida och checka in. Hur ska man veta det?

Vi fick helt enkelt betala.. MEN det slutar inte där utan det blev bara värre och värre. När det var ca 30-45 minuter innan flyget skulle gå, dyker gaten upp på skärmen. Vi gick dit och när det är cirkus 10 minuter till avgång flockar sig människorna vid disken hos Viva air. Det pratades bara spanska och efter en liten stund förstod vi att det har blivit en försening. Först tre timmar sedan fyra timmar. Det blev kalabalik och folk skrek som aldrig förr och där satt Oskar och jag och tittade på varandra och bara kände hur vi önskade att det var idag vi skulle åka hem till Sverige. Tårarna kom och jag ville bara hem. 

Planet skulle gått vid 09.50, men vi kom iväg vid 14.20. ALDRIG mer Viva air peru/colombia. Och som ni säkert kan lista ut eftersom det är den sämsta dagen på resan så fick vi inte sitta bredvid varandra heller... Dock var jag så fruktansvärt trött så jag kom nog in i djupsömn direkt när planet lyfte.

Vi kom fram till Piura vid 15.30 och nu väntade en tre timmars lång bilresa. Vi tog första bästa taxi, han såg seriös ut. Det ända jag tänkte var hoppas det finns AC i bilen. Vi hoppade in i bilen och det var fruktansvärt varmt, jag tänkte återigen måtte AC fungera, men NEJ den fungerade inte. Tror ni fönsterrutan på min sida fungerade? NEJ. Kunde han engelska? NEJ.

Redan inledningsvis kör han som en brutal dåre. Tänk er en actionfilm när en rånare ska ta sig från brottsplatsen och kör helt crazy, så var det. Efter dryga timmen stannade han och tankade. Då slängde han av sig sin skjorta och visitkortet och tog på en fotbollstisha, så seriös var han. Vi fick betala bensinen. MEN det värsta av allt den här dagen var hans fruktansvärda och brutala bilkörning. En riktig mardröm färd och jag har aldrig varit så rädd i mitt liv. Vi kom fram till hotellet och då säger han att han ska ha mer pengar än det han sa på flygplatsen. Ja lackade ordentligt och sa bara nej sedan gick jag därifrån. Han försökte blåsa oss också.

Nu är vi så trötta i kropp och knopp. Jag hoppas att er inledning på veckan var betydligt bättre.

Ha en fin morgondag!

KRAM

Sanna Johansson
2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång