SYDNEY TO CAIRNS

09.01.2020

Hej på er allesammans! Känns som det var en evighet sedan jag skrev sist men när jag kollar tillbaka ser jag att det bara är tre dagar sedan. Härligt! Jag antar ni är nyfikna på hur Sydney har varit?

Jag tar nästan för givet att de flesta av er som läser bloggen vet hur drabbat Australien är av bränderna som härjar!? Bränderna har lugnat sig i området kring Sydney, men läget är riktigt kritiskt på många ställen. Särskilt i Victoria. Luften i Sydney har varierat mycket, dag ett och dag fyra var riktigt kritiskt utifrån hur vinden blåste. När vinden blåser söder ifrån dvs norr ut, är det inte roligt att vistas utomhus. Det är en brutal lukt och hela Sydney är tjockt av rök. Första och sista dagen i Sydney fick jag gå med munskydd. Sista dagen var så illa att jag kände det in till vårt hotellrum när jag rullade upp rullgardinen. Det gick knappt att se byggnader framåt för det var en sådan tjock dimma av rök. Riktigt obehagligt! 

Dag två och tre däremot märkte vi ingenting och vi hade också bland de mest magiska dagarna på den här resan. Vi har verkligen haft aktiva dagar i Sydney, där vi gått 75 000 steg på tre dagar. Vi har besökt Opera huset, Bondi Beach, Cliff Sculpture, Darling Harbour, The rocks, IKEA x2, Harbour Bridge och Taronga Zoo. Taronga Zoo var riktigt bra och vi fick även komma en Koala nära. Jag blev snopen när jag fick reda på att dem sover mellan 18-22 h/dygn. Vi hade tur att en av koalorna ville le till kameran. 

Allt har varit oerhört smidigt i Sydney! Enkelt att ta sig fram både till fots och med kommunaltrafik, likaså att hitta matställen och shopping. Att gå en kvällspromenad när hela staden lyser är också magiskt! Vi bodde väldigt centralt vilket jag tror höjde upplevelsen ytterligare. Sydney we will come back!

MEN eftersom röken är väldigt obehaglig och farlig att andas in har vi ändrat om vår resrutt. Igår tog vi flyget upp till Cairns och tack och lov för det utifrån hur luften var där igår. Nu har vi kommit till country side med regnskog överallt. Efter att ha varit på ett zoo och läst om alla ormar som finns här uppe kan jag meddela att man är på sin vakt i princip hela tiden... Hursomhelst, för att utmana våra rädslor har vi idag gjort down under. Vi tog en skyrail genom regnskogen för att ta oss till ett mysigt ställe som heter Kuranda. Jättehärlig dag där vi fått se så mycket av naturen. På vägen hem åkte vi tåg genom djungeln. Vilka enastående utsikter. Wow!! 

Utanför vårt hotell finns det varningsskyltar för saltvatten krokodiler... Vi kommer därmed inte bada på den här stranden vill jag lova... 

Hoppas ni alla hemma mår bra och är utvilade efter julledigheten som varit. Ha det fint så hörs vi snart igen. 

Kram kram

Sanna & Oskar

Sanna Johansson
2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång