TYFONEN URSULA

30.12.2019

Så vad har hänt sedan sist jag skrev? Det har varit lite tyst från mig och det beror på att det har varit en tyfon som svept över Filippinerna vilket resulterat i att det är svårt att koppla upp till internet. Vi har även fått anpassa oss till lite nya förutsättningar.

Vi är glada att vi var i El Nido när tyfonen drog in över Filippinerna. Det regnade mycket på natten och blåste en del, men inte så att jag var rädd. På morgonen när vi skulle vidare till Coron var båten inställd. Kustbevakningen varnade fortfarande för stora vågor och opålitligt väder likaså att Coron var drabbat.

Vi checkade ut från hotellet som har varit en ganska dålig upplevelse. I hela det här händelseförloppet har vi fått så otroligt dålig information från hotellet. Vi har ställt frågor men knappt fått något tillbaka. I en sådan här situation hade jag förväntat mer info till samtliga som befann sig på hotellet.

Vi checkade in på ett annat hotell som dessvärre var ännu sämre med damm överallt. Host host! 🤧 Morgonen efter gick vi ner till receptionen vid 06 för att få svar angående om båten skulle gå eller inte. Dem visste inte och sa att vi fick gå dit där vi köpt biljetten. Jag frågade om vi kunde låna deras telefon men då svarar han att den är out of charge fast att jag ser att dem även har en stationär telefon med sladd. Där och då var jag inte på mitt bästa humör men vi tog våra väskor och gick till hamnen. Det var folk överallt som hade väntat upp till tre dagar på att färjan skulle gå.. Det fanns folk som inte fick åka och som var otroligt uppgivna och irriterade. Oskar och jag hade behållt våra biljetter istället för att få pengarna tillbaka vilket gjorde att vi hade förtur till att åka med🙏

Vi kom därmed till Coron 24 h senare än beräknat och vi förlorade en dag men vi hade en magisk dag ute igår. Oskar fick dykning i julklapp och eftersom dykningen i Coron är med på listan över de bästa ställena att dyka på i världen så var det självklart att dagen skulle ägnas åt det. Jag njöt av solen, utsikten och landskapet. Det var så himla fint. Nu sitter vi på flygplatsen och ska ta oss till Boracay.

Boracay är ett av de ställena som ska ha drabbats av tyfonen så jag håller tummarna att det ändå är okej dit vi ska.. När vi kom fram till Boracay såg man direkt hur tyfonen slagit till. Hus som rasat, träd och palmer som ligger överallt och precis vid vårt hotell har det slagit till ordentligt. Vårt hotell drivs på reservkraft och det finns ingen elektricitet i närområdena. Det är hemskt att se hur människors hem har försvunnit och det arbetet som börjar för dem nu. Känner stort medlidande och omtanke till dem som drabbats i Filippinerna. 

Oskar och jag mår bra. Vi hörs när vi har internet igen. 

Sanna Johansson
2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång