WOW WOW WOW FRASER!!!

24.01.2020

Nu är jag sådär överväldigande igen, att jag knappt vet hur jag ska formulera mig. Fraser Island, vilket äventyr att komma ihåg och vilka enastående människor vi har träffat under dessa två dagar. WOW! Efter surfers paradise åkte vi upp till Rainbow beach för att därifrån ta oss ut till Fraser Island på en guidad övernattning i tält. Inte nog med att det är en djurrik ö med massa farliga spindlar, ormar och dingos så utmanade vi även vår rädsla att övernatta i ett tält mitt ute i ingenstans. Innan vi kom fram till vårt glamping område så fick vara med om så himla häftiga och minnesvärda upplevelser.

Oskar tog stafettpinnen i körningen på stranden och det var slirigt som tusan. Känslan att köra på 75 mile beach var en häftigt upplevelse och det blev bara bättre och bättre. Vi körde in mot regnskogen och vips så hamnade vi mitt ute i ett paradis med kristallklart vatten mitt i den ljuvliga regnskogsmiljön. Vi fick en historia lektion om hur kvinnor födde i renat vatten förr i tiden och oj så mycket enklare historia fastnar när man är på platsen. Magiskt! Sedan körde vi vidare genom terrängen och det var min tur att köra. Det var guppigt, slirigt, sandigt och sinnesjukt läskigt och roligt!

Vi kom fram till Lake McKenzie och wow det är den finaste sjö jag någon sin skådat. Det är det finaste vattnet jag någonsin badat i och det var den skönaste sanden jag någonsin gått på. Jag är överväldigad. MAGI! Därefter åkte vi längs stranden till vår glamping camp.

Vi bondade extra mycket med en pizzabagare från Italien och en sjuksköterska från Holland som var ett par. Vi hade en oförglömlig kväll tillsammans med våra nyfunna roomies och åtta andra nationaliteter. Det var även två svenskar och Patrik där var helt galet rolig. Det bjöds på svenska snapsvisor som alla hade så roligt åt. De två tyska killarna Nicko och Johannes hade såååå roligt åt det. Vi lärde åtta nationaliteter att sjunga följande:

Armen i vinkel,

Blicken mot skyn,

Så var det menat,

Whisky och renat,

Vårt mål, Alkohol,

SKÅL för den som tål.

Mellan varven skulle Patrik även översätta detta när han lärde ut och vi alla dog av skratt. Vi hade så roligt denna kväll och det bjöds på så otroligt mycket skratt att vi låg dubbelvikta. Det är så fantastiskt att träffa människor från andra kulturer och personer som bjuder på sig själva. Jäklar jag är så tagen av hela Fraser Island med dessa människor som gjorde hela upplevelsen magisk.

Sen var det ju där med djuren på ön... Efter att vi hade duschat och kommit in i vårt tält igen, ser jag en stor jävla spindel på min huvudkudde. Oskar och jag stod där som förstelnade och tänkte; Är den farlig? Vad ska vi göra? Hur ska vi göra för att få bort den? Oskar hittade en sopkvast och efter typ 15 min stirrande fångade Oskar den.. Från tältet bredvid hör vi Patrik skrika och slå med armarna. Dem hade en stor skalbagge inne på rummet som bet han i fingret... Lite oroliga när vi skulle sova men vi alla fyra somnade och sov oväntat bra trots det.

Dag två var också underbar, vi fick se ett vrak som gått på grund och sedan åkte vi till Eli Creek där vi flöt i vattnet mitt i djungeln. Cool upplevelse. Fraser Island, vilket mäktigt avslut på vår resa i Australien. Jag är så fruktansvärt glad, tacksam och stolt. Drömmen om Australien har alltid varit det som lockat mig mest och nu har jag fått ta del av det här makalöst underbara, fina och vackra land med underbara och vänliga människor. I´m so happy!


Sanna Johansson
2019
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång